Fyra misstag att undvika som utbildningsleverantör

leadsoptimering

Som utbildningsleverantör är ditt huvudmål att locka nya kunder. Även om det kan kännas som om du gör allt du kan för att locka kunder och dra människor till dina utbildningar, är chansen stor att du gör misstag som du inte ens inser att du gör.

Upprepa inte samma misstag som du gjorde förra året. Undvik dessa fyra misstag 2019 och öka ditt utbildningsföretag.

1. Jaga inte efter kunden som blir tyst

Att få ledningen är spännande. Det kan dock vara nedslående om du svarar och inte får ett svar tillbaka.

Enligt vår Mystery Shopper-övning är ett av de största problemen som utbildningsleverantörer upplever att de inte får något svar tillbaka efter att de har svarat på en intresseanmälan. Istället för att slappna av och anta att förfrågan gick en annan riktning eller tappade intresset, se till att du följer upp igen.

Känn inte behov av att vara avlägsen, det är ju de som kontaktade dig först. Även om de inte bokar med dig kan etablering av en relation bana väg för framtida bokningar. Tre dagar efter att du har skickat ditt första svar är en bra tid att höra av sig igen. 

2. Att inte utnyttja recensioner

Utbildningsleverantörer fortsätter att underskatta kraften i recensioner. Att använda recensioner för att marknadsföra dina kurser och dig själv som utbildningsleverantör kan spela en viktig roll när en klient beslutar att boka dig eller inte. I själva verket har vår forskning visat att kurser sannolikt kommer att öka i intresse upp till tre gånger bättre om de har recensioner.

Gör en ansträngning för att få fler recensioner i år genom att följa upp med kunder direkt efter utbildningen. Detta hjälper dig inte bara att mäta hur nöjda dina kunder är, utan det kommer också att säkerställa att du ständigt får ett flöde av värdefullt marknadsföringsinnehåll.

Att ha aktuella och relevanta recensioner med i din profil är en viktig del i försäljningen. Investera dig själv genom att utnyttja recensioner 2019.

3. Att inte använda relevant innehåll

Det finns en gammal myt att mer alltid är bättre. Även om detta ibland är sant, är kvaliteten alltid bättre än kvantiteten när det gäller profil- och utbildningsbeskrivningar och resurser.

Många leverantörer gör misstaget att lägga till för mycket långrandigt och onödigt innehåll. Även om detta kan tyckas som en bra idé, kan det ofta driva bort potentiella kunder genom att lägga till en mängd onödig text snarare än att driva in dem.

Enligt data från Tony Haile, VD för dataanalys företaget Chartbeat, tillbringar 55% av människor färre än 15 sekunder aktivt på en webbsida.

Med detta i åtanke är det viktigt att fokusera på att lista relevant och aktuellt innehåll som snabbt och enkelt kan informera läsaren om dig själv och dina kurser. Detta börjar med din kurstitel. Om en läsare inte kan förstå  vad din kurs handlar om utifrån titeln, kommer de förmodligen inte att bry sig om att läsa din beskrivning. Se till att dina viktiga försäljningspunkter är tydliga högst upp på din sida så att dina läsare inte tappar intresset.

Förutom att säkerställa att ditt innehåll är relevant och skräddarsytt för din publik, se till att fokusera på att ge fängslande bilder. Många utbildningsleverantörer sätter bilder på backburner efter skriftligt innehåll som är ett enormt misstag. Det första som en användare ser är bannern högst upp på din sida. Ignorera inte den här bilden. Använd det som en möjlighet att ge ett positivt första intryck av ditt företag.

Dessutom kan hjälp av verktyg så som videor också hjälpa till att utöka din profil utöver bara text och ge intresserade kandidater en smygtitt till vad de kan förvänta sig av en av dina utbildningar.

Låt inte irrelevant innehåll hålla dig tillbaka under 2019. Ta tag i din helhetsbild och visa dina användare varför de ska boka med dig.

4. Att inte spåra

Ett av de största misstag som utbildningsföretag gör är att de inte spårar sin trafik och andra marknadsföringsinsatser. Om du känner att du inte får så många kunder som du vill kan det bero på att du inte drar tillräckligt med trafik till din webbplats.

Alla aktiviteter har statistik. Om du inte övervakar dem har du ingen aning om hur effektiva eller ineffektiva de är. Att använda verktyg som Google Analytics, HubSpot eller Ahrefs kan ge dig en stor konkurrensfördel genom att visa hur mycket trafik du drar in, vilken typ av publik du lockar, hur bra dina marknadsföringsinsatser presterar och så mycket mer. 

Fortsätt inte att vara blind 2019. Sluta med att göra dessa fyra misstag och börja se en förbättring av dina prestationer.

Ebba Cronholm LinkedIn

Digital Content Editor Intern