5 saker du behöver veta om cookie-döden

 

Tredjepartskakor är på väg att fasas ut och är snart ett minne blott. Vi reder ut vad det innebär – här är 5 saker du behöver veta om cookie-döden.  

En cookie, eller kaka på svenska, är en liten textfil med data som webbläsaren skapar när du besöker en webbplats. I textfilen sparas information som bland annat gör att webbläsaren kommer ihåg dig nästa gång du kommer på besök.  

Det finns olika typer av kakor – en förstapartskaka och tredjepartskaka. En förstapartskaka samlar in och skickar data om ditt surfbeteende till ägaren av webbplatsen du besöker. En tredjepartskaka skickar data till tredje part, till exempel ett företag som vill veta hur du surfar vidare från en annons.  

Vad är en tredjepartskaka?

Vi har nog alla varit med om att vi fått annonser om ett företags produkter efter att vi besökt deras webbplats. Det är då tredjepartskakan har varit framme! Ett problem med tredjepartskakan är att den kan spåra och samla in information över hela webben. Kakan kan spåra allt du gör på olika sidor för att därefter kunna skicka riktade annonser till dig. Tredjepartskakor har varit ett enkelt och smidigt sätt för webbplatsägare och annonsörer att öka sina intäkter. Hemsidor får extra betalt genom att lagra tredjepartskakor och annonsörer kan samla in mer data om potentiella kunder.   


Varför cookie-döden? 

Tredjepartskakor kan samla in känsliga personuppgifter och bearbeta persondata utan din insyn eller samtycke. På grund av dataskyddsförordningen, GDPR, är det inte längre tillåtet att använda sig av tredjepartskakor och annan spårningsteknik.  


När inträffar cookie-döden? 
 

Webbläsare som Safari och Firefox har redan fasat ut tredjepartskakan. Google har gått ut med att Chrome påbörjar sin utfasning i början av 2024. Tredjepartskakan väntas vara helt utfasad i slutet av nästa år.  

5 punkter som är bra att veta 💡 

  • Tredjepartskakor kommer att vara utfasade i slutet av 2024.  
  • Cookie-döden har banat väg för en mer transparent, integritetsfokuserad och kundcentrerad marknadsföring. 
  • Som marknadsförare bör du ser över vilka tjänster som används på din/er webbplats och uppdatera er integritetspolicy.  
  • Har ni varit beroende av tredjepartskakor är rekommendationen att skapa en strategi där förstapartsdatan står i centrum – driv besökare till er egen plattform direkt genom smart och relevant innehåll.  
  • Datakvalitet kommer att bli viktigare än datakvantitet. 

 

Källor: cookieinformation.com, sverigestidskrifter.se, starlings.se  

Josephine Lindgren