Hur får du uppmärksamhet online? Ledtråd: inte genom att vara långrandig och tråkig. Du har max ett par sekunder på dig och läsaren är antingen fängslad eller helt ointresserad. Här är några handfasta tips på hur du når ut med dina texter på webben – för idag är det viktigare och svårare än någonsin!
Inom digital marknadsföring är copyn den skriftliga kommunikationen som får läsaren att agera. Det kan handla om att registrera sig för ett nyhetsbrev, att köpa en produkt eller att boka en utbildning. Hur du beskriver och marknadsför dina utbildningar och kurser är alltså avgörande för hur många som går hela vägen till bokning. Med välformulerad copy har du större chans att sticka ut i bruset.
Varför skriver du texten? Vad är ditt mål? Har du ett tydligt varför och en bild av vad du vill att texten ska leda till för resultat är det lättare att skriva den. Det kan låta tråkigt att tänka strategiskt kring något så kreativt och levande som text, men ett tydligt syfte och mål gör det lättare att vara konkret och få läsaren dit du vill.
Se på dina kunder som riktiga egoister. De har en sak i huvudet – värdet för dem själva. Så vad gör du? Visar dem det. Utgå från de problem och utmaningar som dina kunder har och servera lösningen genom dina texter. Vilka utmaningar står dina kunder inför? Vilka problem kan du hjälpa dem att lösa? När din text svarar på dina kunders problem har du lyckats.
Stryk all överflödig text som inte har något värde och kom till saken! Enkla ord. Korta meningar. När du tror att du är klar kan du oftast kapa ännu lite till. Din läsare skummar sannolikt igenom din text, kanske i språnget, kanske för att hen jämför dig med någon annan. Säg det du vill säga, och håll det kort så har du större chans att nå fram med ditt budskap.
Ge dina texter mer energi genom att inleda varje mening med uppmaningen. På köpet får du en levande läsupplevelse och förhoppningsvis läsare som känner sig manade eller inspirerade att agera! Några exempel på uppmaningar hittar du i den här artikeln: “hitta, stryk, lär känna, skippa, våga, börja”!
Lär känna den du skriver till. Att din text ska leverera svaren på dina kunders problem har du redan lärt dig. Men det är först när du känner din kund och förstår de specifika behoven som du kan skriva så att det verkligen når fram. De viktigaste insikterna får du alltså genom att fråga dem som vet bäst – dina kunder. Välj ut några stycken, låt dem berätta om utmaningar, förhoppningar, mål. När du sedan skriver kan du tänka att du vänder dig till just den där personen med just den där utmaningen.
Skippa floskler, förskönande beskrivningar och intetsägande påståenden. Det är bara tråkigt och gammalt. Berätta om dina utbildningar och kurser på ett nytt sätt utan att vara förutsägbar. Låter det svårt? Det behöver inte vara märkvärdigare än att du använder tipsen vi gett dig och låter ditt företags tonalitet få höras genom dina ord.