Branschnyheter och marknadsföringstips för kursarrangörer

Digitalisera dina kurser – stor guide

Skriven av Mathias Flink Rönnols | 2020-maj-06 08:13:11

Digitaliseringen av utbildningsbranschen går i rasande fart. Många arrangörer har sneglat på möjligheterna att anordna digitala versioner av sina kurser, men långt ifrån alla har kommit till skott. I den här guiden dyker vi ner i två olika sätt att digitalisera dina kurser.

Skapa en onlinekurs i Learnster

Learnster är en utbildningsplattform där det är möjligt att bygga upp en hel onlineversion av din kurs. Plattformen kräver inga kunskaper i webbprogrammering, du bygger själv upp innehållet  i ett simpelt drag-and-drop-gränssnitt. Du kan lägga in textavsnitt och bädda in bilder, videos, ljudfiler och dokument. 

Fördelen med en plattform som Learnster är att du kan skapa en dynamisk version av din kurs som du kan återanvända och uppdatera efter behov. 

Läs mer om Learnster

Spela in egna webbinarium

För dig som vill testa på att skapa en webbinarium-version av dina kurser finns det en rad olika alternativ på marknaden. Allt som behövs är egentligen en dator, men det är en god idé att investera i en mikrofon, en kamera och ett videkonferensverktyg. Vilket alternativ du väljer beror på vilken budget och ambitionsnivå du har. 

Fördelen med att spela in ett eget webbinarium är att det förmodligen är det snabbaste sättet att komma igång med digitaliseringen av ditt kursutbud. 

Läs mer om webbinarium

 

Skapa en onlinekurs i Learnster

Vad är Learnster?

Learnster är en utbildningsplattform där du kan bygga upp digitala versioner av dina kurser. Med ett enkelt användargränssnitt, färdiga mallar och drag-and-drop-teknik bygger du snabbt upp en kurs. Det finns även möjlighet att enkelt skapa schemalagda webbinarier i plattformen.

Kursdeltagarna får tillgång till kursen efter bokning och kan genomföra den i egen takt och repetera innehållet hur mycket de vill. Du kan använda Learnster för att helt digitalisera dina utbildningar eller bygga upp en utbildning med blended learning, där du varvar fysiska och digitala kursmoment.


Hur bygger man upp en onlinekurs?

Learnster är enkelt att komma igång med och du använder dig av färdiga innehållsmallar för att skapa upp din egen onlinekurs. Det går att bygga upp kursen av innehåll i video, text, ljud och bildformat. För att få ett bra upplägg på kursen är det bäst att strukturera kursen i olika block som du fyller med ditt egna kursinnehåll. Det går självklart att testa kursdeltagarnas kunskaper i verktyget med hjälp av quiz och slutprov.

Beroende på ert kursupplägg kan ni schemalägga kursstarter eller ge deltagarna direkt tillgång till kursen vid bokning. Om du vill kan du använda Learnster som ett komplement till klassrumsutbildning och använda dig av ett blended learning-koncept. Du kan exempelvis ha teoridelen via Learnster och genomföra de praktiska momenten på plats i klassrummet. Eller så delar du ut instuderingsuppgifter i Learnster och använder det fysiska tillfället som ett diskussionsforum.


Viktiga saker att tänka på?

Målgruppen - Vilka är deltagarna? Hur mycket kunskap har de inom ämnet? Se till att anpassa kursinnehållet, språket och nivån efter din tilltänkta målgrupp.

Teknik - Har de datorvana? Använder de datorer eller smartphones? Var redo att ge en genomgång av lärplattformen så att alla kan komma igång.

Innehåll - Vad vill du att deltagarna ska lära sig? Vad är deras nuvarande kunskaper och vad vill de uppnå för kunskapsnivå? För många är det svårare att hålla fokus online än i ett klassrum. Strukturera upp kursinnehållet i korta avsnitt för att göra kursen mer lättsmält. 

Pedagogik - Inkludera alltid repetition efter varje avsnitt, låt deltagarna utforska innehållet genom att inkludera mer interaktiva aktiviteter, som till exempel en diskussionsuppgift. Skapa en kursstruktur där deltagaren känner igen sig i varje avsnitt, och se till att innehållet är relevant för målgruppen. Inkludera gärna praktiska exempel för att underlätta inlärningen. Och för att lätta upp kursen, inkludera gärna humor i kursinnehållet.

Anpassa – En vanlig fallgrop när man digitaliserar utbildningar är att man gör det enkelt för sig och skickar ut kursens vanliga Powerpoint-presentation som en PDF. Men det finns många fördelar med att låta kursdeltagarna interagera med materialet på olika sätt. På så sätt kan du skapa en spänning och nyfikenhet kring kursinnehållet, vilket är grunden för högre effektivitet vid inlärningen.


Fördelarna med att använda en utbildningsplattform för onlinekurser

Fördelarna med att skapa en onlinekurs är många. För dig som arrangör är det ett kostnads- och resurseffektivt sätt att bygga upp kursverksamheten. Du riskerar inte att överfylla klassrummen med en onlinekurs och passar därför extra bra om du vill skala upp verksamheten. Det finns heller inget minimum antal kursdeltagare som behövs för att starta upp en kurs, vilket innebär färre inställda kursstarter.

Unikt erbjudande!

Vi har tillsammans med Learnster tagit fram ett unikt erbjudande för dig som är kund hos oss.

För kursdeltagarna är den främsta uppenbara fördelen att kursen blir mer flexibel. De kan delta i sin egen takt och anpassa sitt lärande efter sin egen livssituation. Och eftersom allt kursmaterial finns tillgängligt online, så blir det enklare att repetera och verkligen studera in de nya kunskaperna.

 

Spela in egna webbinarium

Det finns många olika sätt att livesända dina kurser. Det enklaste sättet är helt enkelt att bjuda in alla kursdeltagare till en videokonferens. Då kan du dela din skärm med deltagarna om du vill visa en presentation eller prata inför kameran om du föredrar ett mer klassiskt grepp.

Höj kvaliteten med hjälpmedel

Vill du få ett mer professionellt upplägg kan det vara en god idé att skaffa en prenumeration på ett mer avancerat videoverktyg som GoToWebinar eller Click Meeting. Du kan även höja kvaliteten genom att investera i en bättre mikrofon, kamera och stativ. 

Bra hjälpmedel måste inte kosta skjortan. De flesta kommer inte höra någon skillnad om du köper den allra bästa mikrofonen på marknaden eller använder en stabil standard-mikrofon. Men det kan vara värt att spendera lite pengar på bra verktyg för att få upp kvaliteten på dina kurser.


Anpassa klassrumsutbildningen för webben

Det är stor skillnad på att hålla en kurs i klassrum jämfört med online. Den främsta skillnaden är att interaktionen i klassen blir svårare. Det kan exempelvis vara svårare att fånga upp frågor från deltagarna under lektionen och att starta upp diskussioner mellan deltagarna. Tveka inte att dela upp kursen i olika delar. Eller att införa kursmoment som diskussionsgrupper utanför kurstillfället.

Fördelen med en onlinekurs är att dess flexibilitet. Det gäller inte enbart för kursdeltagaren, utan även för dig som arrangör. Du har större möjligheter att dela upp kursen, tilldela inlämningsuppgifter eller be deltagarna att förbereda en presentation. Genom att variera inlärningsmetoderna, kan du skapa en mer uppslukande kursupplevelse.


Skapa samhörighet med en Facebookgrupp

Om du har en längre kursserie eller vill få igång en känsla av gruppsamhörighet i klassen kan du starta upp en egen privat facebookgrupp inför kursstarten. Till gruppen bjuder du in samtliga kursdeltagare och den kan användas som diskussionsforum och kommunikationskanal.

I gruppen kan du ladda upp kursuppgifter, skicka ut information, ställa frågor och öppna upp för diskussion om de ämnen du tar upp under kursen. Att starta upp en Facebook-grupp till kursen kan hjälpa till att återskapa en del av det utbyte med kurskamrater som många eftersträvar när de går en kurs.

Vill du gå ett steg längre? Schemalägg en tid och livesänd dina kurser direkt till Facebookgruppen. Du kan antingen filma dig själv och hålla en mer klassisk föreläsning eller dela din skärm med klassen och visa upp en Powerpoint-presentation. Om du känner dig djärv kan du försöka dig på att varva mellan att filma dig själv och dela din skärm. 


Saker att tänka på när du håller ett webbinarium:

  • Spela in i en tyst miljö för att få så bra ljudkvalitet som möjligt

  • Testkör tekniken noga innan start

  • Använd helst mikrofon, men vanliga hörlurar med mikrofon fungerar också

  • Har du skakigt wi-fi? Koppla in internetkabeln direkt från routern

  • Inkludera en Q&A-del i slutet av webbinariet

  • Varva föreläsning med Powerpoint-presentation

  • Håll dig kort, våga dela upp kursen i flera delar

  • Stäng av notifieringar på datorn och mobilen

  • Interagera med kursdeltagarna och svara på frågor som kommer upp

  • Spela in webbinariet och gör det tillgängligt i efterhand

  • Ta gärna hjälp av en kollega som kan moderera webbinariet tillsammans med dig och hjälpa till att svara på frågor från deltagarna

Program

  • GoToWebinar

  • WebinarNinja

  • ClickMeeting

  • Adobe Connect

  • Ecamm Live

  • WebinarJam

  • Zoom