Generation Z – The Now Generation

 

För att få en aning om hur framtidens kursdeltagare kommer bete sig kan vi titta på dagens ungdomar. Generation Z kallas den generation som är födda mellan 1995-2010. Det är en otålig generation som vill ha hjälp, bekräftelse och svar på frågor snabbt. Därför kallas Generation Z även för "The Now Generation". Det korta tålamodet ställer höga krav på tydlighet och tillgänglighet.

Betydelsen av livet online

För Generation Z är det en självklarhet att ha tillgång till internet dygnet runt. De har vuxit upp med smartphones, laptops, sociala medier och fri tillgång till wifi. Nätet har öppnat upp för ett snabbt informationsflöde och fler sätt att interagera med andra. Förutom att spela spel och verka på olika sociala plattformar så letar ungdomarna svar på frågor och hittar likasinnade från hela världen genom forum och nätbaserade spelplattformar.

Livet via sociala medier och forum är ofta som en förlängning av vardagslivet. Den enda skillnaden är att det oftast är enklare att ta kontakt och prata med nya personer via exempelvis en chatt. De underhåller också sina nuvarande relationer med kompisar på nätet. Under perioder när man inte ses fysiskt är det ett komplement för att fortsätta vara nära varandra. 

 

Värderar information mer skeptiskt än äldre

Enligt ungdomar (12-15 år) är internet den främsta källan till nyheter. Det går snabbt att ta reda på något nytt och de är också duktiga på att veta vilka sidor de kan lita på. Karaktäristiskt för denna yngre generation är att de värderar information på internet mer kritiskt än vad äldre gör. De utbildas i källkritik och får lära sig värdera information på nätet väldigt tidigt.

 

Kommunicera med Generation Z och senare generationer

I och med det ständiga informationsflödet på nätet idag så ställs det höga krav på att vara tydlig och relevant. Det här är något som kan gynna dig som kursarrangör i stort, inte bara när du har kontakt med potentiella kursdeltagare i Generation Z. 

För att lyckas med din kommunikation bör du sträva efter att alltid ha tydlig och lättillgänglig information på din webbplats - en bra utgångspunkt är att tänka att alla svar på eventuella frågor ska finnas där. Se till att finnas på sociala medier. Bli inte stressad över att behöva uppdatera dina flöden varje dag, se bara till att finnas där med relevant information och inspirerande innehåll. 

Generation Z letar ofta information via sociala medier. De letar bilder och kommentarer från andra kursdeltagare genom hashtags, håller sig uppdaterade om aktuella händelser och letar information i form av kontaktuppgifter och adresser. Att även erbjuda snabb och bra kundsupport är något som Generation Z ser som en självklarhet och värderar mycket högt.

Julia Rydstrand