Branschnyheter och marknadsföringstips för kursarrangörer

Intresset för distanskurser ökar

Skriven av Denice Karlsson | 2020-apr-29 07:53:51

Bara sedan mitten av mars har övergången från den traditionellt analoga verksamheten till den digitala varit utbredd i hela utbildningsbranschen. Övergången till digitaliseringen och Sveriges behov av onlinekurser är mer påtaglig nu än någonsin.

På grund av den pågående situationen med covid-19 har många kursarrangörer gjort en övergång till digital verksamhet. Situationen till trots pekar intresset för kurser och i synnerhet distansundervisning spikrakt upp. Från i början av mars fram till dagens datum har sökningar på distanskurser på kurser.se ökat med hela 47 procent i jämförelse med samma tidsperiod förra året.

– Vi har sett en stor ökning de senaste veckorna, människors behov av att lära sig nya saker och utbilda sig har inte besegrats av coronakrisen, säger Madeleine Lindahl, Kommunikationsdirektör på EMG Sverige som driver kurser.se.


EMG Sverige har under de senaste åren sett en positiv trend där online- och distanskurser har blandats med traditionell klassrumsundervisning, så kallad Blended Learning. Digitaliseringen har varit en naturlig transformation för de flesta branscher, medan utbildningsbranschen har legat aningen efter. Den pågående pandemin har dock fått kursarrangörer att snabbt bli handlingskraftiga och tänka om. De flesta privata arrangörer har anpassat sina kurser till distans- och onlinekurser. 

– Det är imponerande att se hur bra omställningen har gått för flera av våra kunder. Att kunna erbjuda både analog och digital kurs gör dem mer konkurrenskraftiga. Vi har jobbat hårt för att skapa de bästa förutsättningarna när det kommer till att hjälpa dem med sin digitala resa och marknadsföring hos oss, säger Madeleine Lindahl.