Maximera din kurspresentation

 

Vill du sticka ut med ditt kursutbud och öka din synlighet? Vi vill att du som kursarrangör ska lägga upp den bästa möjliga presentationen av ditt kursutbud – något som vi gladeligen hjälper till med.  

Nedan går vi igenom fem viktiga faktorer att tänka på när du presenterar dina kurser på kurser.se. 

 

1. Tydlig kurstitel 

En stor fördel med att synas på kurser.se är att målgruppen som söker efter kurser inom din kategori redan finns här. För dig som kursarrangör handlar det om att sticka ut från konkurrenterna inom kategorin och en första gyllene regel handlar om din kustitel. För att dina kurser ska sticka ut ur mängden måste du ha ett genomtänkt namn på varje kurs. Se till att namnen på dina kurser verkligen beskriver kursens innehåll. Användare som bläddrar bland dina kurser ska kunna förstå direkt vad kursen handlar bara genom att läsa kurstiteln. 

  • Namnge kursen med en beskrivande titel. Användare som inte kan förstå vad din utbildning handlar om utifrån titeln kommer troligtvis inte fortsätta läsa din presentation.
  • Använd inte för krångliga och långa kurstitlar.

2. Använd flera textboxar

På kurser.se är en stor del av presentationen text. Texten rekommenderar vi att du  delar upp i olika textboxar. Vi ser gärna att du använder minst tre till fyra textboxar där kursbeskrivning och målgrupp alltid ska ingå.

  • Lätta upp mycket text genom att använda flera textboxar och lägg gärna in egna underrubriker i brödtexten. 
  • Underlätta för läsaren genom att använda flera textboxar. Majoriteten av våra besökare surfar in på kurser.se via mobilen. Låt inte besökaren skrolla i evigheter i en lång textmassa.

3. Lägg upp en inspirerande bild

Ja, det stämmer – bilder inspirerar! En noga utvald bild kommer lyfta din kurspresentation och kan även ge en inblick i hur dina kurser faktiskt går till. Välj en bild från egna kurstillfällen eller en bild som passar in på ditt kursområde. 

  • Går det att lägga till video? Självklart, ett videoreportage med tidigare kursdeltagare eller en film som visar hur kursen går till höjer din kurspresentation. 
  • Ett tips från oss på kurser.se är att fokusera på en riktigt bra video. Har du flera bra videor hjälper vi dig byta ut filmerna så att en syns i taget.

Läs mer om bildval

4. Vikten av recensioner

Vi genomför flera användarundersökningar på alla våra sajter inom Keystone Education Group. En instinkt från tidigare undersökningar visar att recensioner är en övertygande faktor när våra användare väljer utbildningar och kurser. Det finns flera sätt du kan arbeta på med recensioner. Dels ger vi varje användare chansen att recensera kursen de gått direkt på kurser.se. Vill du som arrangör göra mer? Vi har flera tillvägagångssätt för att samla in recensioner. Hör av dig till din kontaktperson så hjälper vi dig! 

  • Med vår recensionswidget kan du spegla dina recensioner från kurser.se till din egen webbplats.
  • Vi kan importera tidigare recensioner så att du som är t.ex. Är nykund kan lägga in recensioner redan från start.

Läs mer om recensioner

5. Relevans och nyckelord

På kurser.se använder vi ett rankingsystem som utgår från relevans. Algoritmen matchar sökning och filtrering med de mest relevanta resultaten. Det är inte bara en tydlig och enkel kurstitel som behövs för att en sökning ska matchas med just din utbildning. Vill du att dina kurser ska ranka högt inom din kategori kan du boosta kursens relevans genom att skriva in nyckelord som kursen ska ranka på.

  • Nyckelorden ska vara centrala för din kurs och troliga att en användare söker på. Använd inte för många ord, då riskerar du att tappa relevans Vi rekommenderar att du lägger in tre till fem nyckelord per kurs. 
  • Vårt publiceringsteam kan alltid hjälpa dig optimera dina kurser. En viktig del av optimeringen handlar om att se till så att nyckelorden matchar just din kurs. 

Mer om SEO och nyckelord

Picture of Max Jacobsson
Max Jacobsson