Nya kunskaper, inspirerande fritid och nya människor

marknadsföring

Vad driver våra användare till ett beslut när de väljer en fritidskurs? Det finns såklart alltid många faktorer, men priset är inte den viktigaste! Det viktigaste för användaren är att kursen går att genomföra på en ort nära dem. Här får du ta del av höjdpunkterna från kurser.se:s användarundersökning.

Vi har gjort en undersökning bland våra användare för att identifiera trender och för att förstå vad som är viktigast för dem. Undersökningen visar att användarna huvudsakligen söker kurser för att utveckla nya kunskaper, för att få en mer inspirerande fritid och för att träffa nya människor. Här presenterar vi de tre viktigaste faktorerna för våra användare när de väljer en kurs. Användarna fick i undersökningen välja ut tre av sju möjliga. Frågan löd: Vilka är de viktigaste faktorerna när du väljer en kurs?

Avståndet avgör allt

72 % av de tillfrågade svarade att det är viktigt att kursen ges på en ort nära dem. Något som visas tydligt i undersökningen är att användarna uppskattar att det finns kurser i hela Sverige, samlade på en plattform. Det finns även ett intresse för distanskurser, 11 % tycker att det är viktigt att kursen går att genomföra på distans.

Priset är viktigt – men inte det viktigaste

58 % av de tillfrågade svarade att priset på kursen är en av de viktigaste faktorerna i deras val. Du hade säkert väntat dig att de skulle vara fler, men som vår undersökning visar handlar det inte alltid om priset.

Har du koll på ditt rykte?

53 % av de tillfrågade tycker att kursarrangörens rykte är avgörande i deras val av kurs. Ditt varumärke och hur du bygger det genom bemötande av dina kursdeltagare är väsentligt för hur du kommer att framstå. Detta gör du enklast genom att besvara intresseanmälningar så snabbt som möjligt. Ett bra bemötande idag ger fler kunder imorgon. Ett annat bra tips är att samla in så många genuina recensioner som möjligt. Kritiska recensioner stärker trovärdigheten och äktheten av recensionerna gentemot användarna.

Tips

Vissa faktorer är svårare att påverka än andra, men om du inte kan utöka ditt kursutbud landet över kanske du fortfarande kan erbjuda ett distansalternativ. Och recensioner behöver inte vara svårt. Testa att skicka ut en utvärdering i ett tackmail efter kursen är avslutad. På så sätt upprätthåller du en relation med kursdeltagarna och de har chansen att lämna feedback som kan hjälpa både dig och dina framtida kursdeltagare.