Att välja bilder som ska representera din kursverksamhet och dina kurser kan vara svårt. Hur ska du tänka när du väljer bilder? Och vilka bilder är bra bilder? Vår egen design- och layoutexpert Erika Berglund ger sina bästa tips.
Läsaren har enklare att förstå och ta till sig information när den innehåller bilder och foton. Varför? Jo, för att färg och form fångar uppmärksamheten. Med rätt bilder kan du lyfta dina kurser lite extra.
Hur väljer du rätt bild?
Man brukar säga att en bild säger mer än tusen ord, men måste bilden säga allt? Nej, det viktigaste är att bilden är personlig, ser professionell ut, är relevant och förmedlar det du vill att den ska förmedla. Ett bra och genomtänkt bildspråk är ett måste i dagens digitala värld. Välj bilder med omsorg och se till att bilderna verkligen representerar dig och din kursverksamhet. Men hur ska du tänka och vad bör du undvika?
Så väljer du rätt bilder:
✓ Använd bilder med hög kvalitet
✓ Välj bilder med bra ljus och klara färger
✓ Använd bilder som reflekterar din målgrupp
✓ Välj bilder som ger en trovärdig och dokumentär känsla
✓ Tänk mångfald och diversitet – bilderna ska inkludera en bredd av olika människor, etnicitet och kön
Undvik bilder som..
✘ Är för små och i dålig kvalitet
✘ Visar överdramatiserade uttryck och känslor
✘ Är en arrangerad och iscensatt situation som saknar autenticitet
✘ Typiska bildbanksbilder som är alltför generiska och hårt redigerade
✘ Är ett sammansatt montage av flera bilder
Hur får du tag på bra bilder?
Om tiden eller kompetensen inte finns för att ta egna bilder från din kursverksamhet är räddningen bildbanker, eller om du vill, att hyra in en fotograf som dokumenterar en vanlig dag hos dig. Det kan löna sig i längden. Bilderna kan du använda på många olika sätt och i flera olika kanaler.
Tips på två gratis bildbanker:
Tips!
Utnyttja utrymmet och använd fullbredd på dina bilder för att fånga besökarens uppmärksamhet. Genom att jobba med en enhetlig struktur och noga välja placering på dina bilder ger du besökaren ett förhöjt helhetsintryck av din webbplats. Du kan till exempel använda bilder som start för en ny sektion eller undersida så besökaren förstår och känner igen ditt upplägg. Bilder är även perfekt för att dela upp långa texter och göra dem mer lättlästa.