Branschnyheter och marknadsföringstips för kursarrangörer

Så maxar du din publicering

Skriven av Josephine Lindgren | 2024-jan-17 10:44:20

Hur ska man gå tillväga för att sticka ut ur mängden med sin kurssida? Eller hur uppnår man det bästa resultatet för att nya kursdeltagare ska söka till sina kurser?  I vårt webbinarium Så maxar du din publicering delar våra experter med sig av tips och kunskap om hur ni lyckas med just detta. 

Att hitta den rätta kursen, när det finns många valmöjligheter, kan komma med många tankar och funderingar för blivande kursdeltagare. Något som kan vara avgörande vid val av kurs är hur mycket information som finns om kursen man är intresserad av, hur intresseväckande kurssidan är och vad före detta deltagare har sagt om kursen. Därför är det viktigt att man som kursarrangör lägger ner den tid som behövs för att skapa en bra kurssida.  I vårt webbinarium Så maxar du din publicering delar våra experter med sig av sina bästa tips för hur man som kursarrangör maxar sin publicering på bästa sätt på kurser.se. Här kommer en sammanfattning av några av de viktigaste tipsen från webbinariet:  

Varför ska du maxa din publicering? 

För att eran kurssida inte ska försvinna bland alla kurser, gäller det att sticka ut. Närmare 70 procent av alla våra besökare kommer till oss organiskt från Google-söket. Det innebär att våra sajter oftast dyker upp när en besökare söker efter en specifik kurs, till exempel danskurs. När besökaren har valt den sajt de vill besöka kommer besökaren vidare till kategorisidan för exempelvis “dans ”. Det är här besökaren börjar jämföra kurser och arrangörer med varandra och det är därför viktigt att ni är intresseväckande så att besökaren väljer just eran kurs.  

Beskrivning av kursen 

Kursbeskrivningen är den information som kommer först, och som syns högst upp på era kurssidor. Eftersom det är det första besökaren ser är det viktigt att redan i början beskriva kort och koncist vad för typ av kurs det är. Det kan även vara bra att vara tydlig med vad som utmärker just er, och varför man ska välja just er kurs.  

Bilder och videos 

Det grafiska materialet på era kurssidor är minst lika viktig som informationen om er kurs. Bilder är det första besökarna ser när de kommer in på er kurssida och det är därför bra att se till att bilderna på er sida ser levande och beskrivande ut. Ett exempel på det kan vara att ni laddar upp en bild på hur era undervisningslokaler ser ut.   

Videos är också det ett bra sätt att visa upp er som kursarrangör. Ni kan till exempel göra en rundtur i era lokaler och prata med era kursdeltagare. Eller varför inte intervjua tidigare kursdeltagare som gått era kurser? 

Recensioner 

Ytterligare en aspekt för att maxa er publicering är recensioner. Innan man bokar ett hotell eller köper en ny dammsugare tittar många ofta på recensioner av produkten för att se vad andra tycker om produkten man har tänkt köpa. Detsamma gäller kurser, som besökare vill man se hur andra upplevt kursen eller hur de har trivts med arrangören. Recensioner hjälper också att komma längre upp i söket, dela en länk till er sida på kurser.se och be era kursdeltagare att lämna en recension! 

 Lät det här intressant? Vill du ta del av ännu fler tips om hur du maxar din publicering? Se vårat webbinarium Så maxar du din publicering.