Så tar du hand om dina bokningsförfrågningar

 

Du har precis fått in en bokningsförfrågan. Låter du den ligga eller besvarar du den direkt? Det är viktigt att du hanterar dina bokningsförfrågningar så snabbt som möjligt och att du gör det på rätt sätt. 

Som kund hos oss har du möjlighet till olika konverteringsmöjligheter på dina sidor – bokningsfunktionen är en av dem. Det innebär att besökaren kan boka en kurs hos dig direkt via kurser.se. Men hur ska du hantera bokningarna?

 

Snabb och enkel hantering

I kundportalen kan du snabbt och enkelt hantera alla dina bokningsförfrågningar. Du får även ett mejl när du får in en ny bokningsförfrågan. Det är viktigt att du hanterar dina förfrågningar så snabbt som möjligt, gärna inom 12 timmar. För att din förfrågan ska anses som hanterad i systemet loggar du bara in i kundportalen och antingen bekräftar, avvisar eller reservplacerar förfrågan. När du har gjort det skickas det automatiskt en bekräftelse till deltagaren med information om att hens bokning är bekräftad, avvisad eller placerad på en reservplats. Låt inte dina potentiella deltagare och kunder vänta. Se till att ta hand om dina bokningsförfrågningar.

Notera! Du får påminnelser via mejl om du har ohanterade bokningsförfrågningar i kundportalen, på så sätt riskerar du inte att missa några förfrågningar. Om du kontaktar personen via mejl eller över telefon och bokar in hen i ditt egna bokningssystem behöver du även hantera din förfrågan i kundportalen för att du inte ska få fler påminnelser.


Så hanterar du en bokning med bara tre steg 

  1. Logga in i kundportalen och gå till “Bokningar”
  2. Klicka på “Hantera bokning” bredvid din bokningsförfrågan
  3. Välj att bekräfta, reservplacera eller avvisa bokningen

Klar! Du har nu hanterat din bokningsförfrågan.




Frågor och svar


Vad innebär de olika alternativen i kundportalen?

Obesvarade = Bokningar som inte blivit hanterade och kräver din uppmärksamhet
Bekräftade = Bokningar som du har bekräftat
Reservplats = Bokningar som du har lagt på reservplats
Avvisade = Bokningar som du har avvisat


Jag vill inte att det skickas ut bekräftelse från kurser.se till kursdeltagaren, jag vill skicka ut en egen bekräftelse från mitt system. Hur gör jag då?

Det är inga problem. Vi kan enkelt hjälpa dig att anpassa bokningsförfrågan efter dina behov. Kontakta material@kurser.se eller din kontaktperson på kurser.se så hjälper vi dig ta fram den bästa lösningen för just din verksamhet. 


Vad krävs för att min kurs ska bli bokningsbar?

Först behöver du se till att du har bokningsmöjligheten aktiverad på dina sidor. Det kollar du enklast genom att kontakta oss på kurser.se. För att din kurs sen ska kunna bli bokningsbar krävs det aktuellt startdatum (inlagt som datum) och pris på den öppna/fysiska kursen. Om du har en distanskurs krävs det bara pris för att bokning ska vara möjlig. Om du har egna boknings-/anmälningsvillkor kan du lägga till det på dina kurser.

Sandra Callermo