Att synas är målet för de allra flesta. Hur gör du för att bli mer synlig i sökresultatet? Vare sig det gäller på Google, i sociala kanaler eller i vår sökmotor på kurser.se så finns det tips och knep som hjälper dig. Läs nedan om vad SEO är, hur du använder nyckelord och varför det är så viktigt i dagsläget.
Vad är SEO?
SEO (Search engine optimization) eller sökmotoroptimering är en term som används när vi pratar om processen av att förbättra synligheten i relevanta sök. Detta innebär att optimera och förbättra ditt innehåll för att klättra uppåt och synas mer. Ju bättre synlighet du har i sökresultat, desto större är möjligheten att du fångar upp både blivande och existerande kunder.
Rent tekniskt fungerar sökmotorer så att bottar läser igenom alla webbplatser, samlar in informationen och indexerar, för att sedan låta algoritmer analysera sidorna och ranka dem med hjälp av ett hundratal olika faktorer. Detta bestämmer vilken plats du får i sökresultatet. Med det sagt, det är viktigt att ha dessa faktorer i bakhuvudet när du optimerar din webbplats.
Faktorer för framgångsrik SEO
- Kvalitet - Håll dig till välskriven, värdefull och relevant information
- Research - Ta reda på vad folk söker på, som är relevant för dig
- Nyckelord - Hitta rätt ord för ditt innehåll, baserat på vad som söks på
- Tidsenligt och fräscht - Häng med i förändringar, förnya sådant som är gammalt och uppdatera information där det behövs
- Multimedia - Bilder, video och ljud kan skilja dig från dina konkurrenter
- Svara på frågor - Skapa innehåll som ger svar på det dina kunder undrar
- Inpå djupet - “Ytligt” innehåll fungerar sällan, sikta på hållbart och kvalitativt när du skapar
Konkurrensanalys - hur jobbar de andra i din bransch?
Gå in och sök på relevanta ord för din bransch och det du erbjuder. Hur jobbar andra, liknande företag? Vad använder de sig av för ord och varför hamnar de högt i sökresultatet? Ta till vara på insikter, vad som skiljer er åt och se om det finns något du kan göra för att komma närmare.
Vikten av nyckelord
När sökmotorer läser igenom ditt innehåll letar de efter relevans. Därför bör du alltid tänka på vilka ord du använder. På kurser.se bör du använda dig av max 1-3 relevanta sökord, för att fokusera på ämnet. Se till att undersöka vilka ord som har högre sökvolym och vilka som är mest relevanta för dig. Vidare är det också viktigt att dessa utvalda ord återkommer på fler ställen, såsom i titel, rubrik och text. På så sätt ökar du din relevans i sökresultatet, oavsett om det gäller Google, på kurser.se eller någon annan sökmotor.