Inbound Marketing tips för utbildningsföretag

leadsoptimering

Våra bästa tips för att hjälpa dig att locka till dig den rätta publiken till ditt företag

Inbound marketing skakar om sättet som världens ledande företag kommunicerar med sina konsumenter på.

Det är ett holistiskt, data-drivet bemötande gentemot marknadsföring, som lockar till sig individer till ditt företag och konverterar dem till business. Detta betyder att snarare än att aktivt sprida ditt budskap till individer som lärt sig att ignorera traditionella marknadsföringsstrategier, så attraherar du dem till ditt företag genom att skapa content som de gillar.

Vi har handplockat våra bästa inbound marketing tips som vi tror är vinnare för utbildningsindustrin.

 

Konverteringsorienterat content

Som utbildningsleverantör har du en unik uppsättning material till ditt förfogande som andra branscher bara drömmer om. Kalkylblad, praktiska tester, expertinnehåll och till och med onlinekurser som kan fånga kunder i medvetenhets- och övervägandefasen, vilket ger dig en fördel när de sedan är redo att fatta ett beslut.

Genom att låsa lite av ditt material för att konvertera besökare till medlemmar så blir du go-to experten inom området, och hjälper både marknadsförings- och säljteamet att enklare nå ut till medlemmarna senare.

Professionell utbildning, och utbildningsindustrin i stort, är sen på bollen inom digital marknadsföring. Det är alltså inte för sent att utveckla din databas av leads och urskilja dig själv från konkurrenterna genom att selektivt erbjuda låst utbildningsmaterial.

 

Ta hand om dina leads

Det finns flera sätt att ta hand om dina leads och vårt favoritsätt inom utbildningsindustrin är genom lektioner. Genom en serie av exempelvis mail, bloggposter, presentationer eller videomaterial kan du hjälpa kunder att lösa ett meningsfullt problem.

Och det bästa av allt- som utbildningsleverantör har du redan expertisen som krävs. Du kanske tillhandahåller öppna kurser inom kommunikation och i en fem veckor lång serie erbjuder en bloggpost varje vecka med tips för att tala inför folk. Eller så är du en leverantör av internutbildningar och förser ledningar med information kring värdet av L&D-arbete. Vilka utbildningar du än tillhandahåller så är du personen som sitter på svaren som hjälper dina åhörare att lösa utmaningar.

 

Närvaro på Youtube

Under 2018 planerade 48% av marknadsförare att använda sig av Youtube i sin content marketing strategi. Vi vågar tro att inte heller kunderna är immuna mot den enorma migrationen mot video content. Om du är intresserad av att utveckla en närvaro på Youtube men är osäker på vilken typ av videos du ska dela och oroar dig över den tid som filmskapande kräver, så har vi här några hjälpande tips!

Pröva informativa intervjuer med dina kursdeltagare, där de berättar vad de har lärt sig och hur de tänker implementera det i livet, samt intervjuer med experter där de delar med sig av ledande kompetenser inom just din bransch. Eller varför inte producera en video där du själv delar med dig av dina bästa råd från dina egna kurser.

Ebba Cronholm LinkedIn

Digital Content Editor Intern