Så hanterar du negativa recensioner – 5 tips

Leadsoptimering

Fem stjärnor! Alla strävar vi efter att få in en kursutvärdering med högsta betyg men ibland är verkligheten en annan. Har du fått in en negativ recension från en kursdeltagare? Det kan såklart kännas tråkigt, men det finns sätt som gör att du kan vända den negativa recensionen till din fördel.

Att skriva ett svar, en förklaring eller att dementera felaktiga uppgifter i en recension är ett bra sätt att bemöta en person som inte är nöjd. En besvarad recension ger dessutom de som läser den en nyanserad bild av kursen och/eller dig som arrangör. Skulle du istället radera alla negativa recensioner leder det till betydligt större missnöje, såväl hos kursdeltagaren som inte får komma till tals, som hos våra användare som inte skulle få ett bra förtroende för dig eller vår site.

Försök att ha i åtanke hur du själv gör när du ska köpa en produkt eller en tjänst. För visst är du intresserad av vad andra tycker? Om det endast finns positiva recensioner är det lätt att bli tveksam, det borde finnas någon som har varit missnöjd eller kommit med förbättringsförslag. En negativ recension som besvaras kan till och med lyfta dina positiva recensioner. Användaren får en seriös bild av dig som arrangör och ser att du lyssnar, besvarar och tar till dig av kritiken. 

5 tips på hur du bemöter kritik

  1. Agera snabbt

    Med en snabb återkoppling känner sig kursdeltagaren hörd. Men agera inte i panik.

  2. Var personlig

    Med ett personligt svar är det lättare att nå fram till kursdeltagaren.

  3. Var transparent
    Har något blivit fel är det bättre att erkänna det och lova bättring än att mörka misstagen.

  4. Var saklig och tydlig

    Finns det konkreta sakfel i recensionen som du åtgärdat eller kan dementera? Konkretisera och berätta det!

  5. Var ödmjuk

    Undvik en raljerande ton. Respektera kursdeltagarens känslor och upplevelser och ta dem på allvar.


Dina potentiella kursdeltagare kommer att väga din kurs och verksamhet mot dina konkurrenter. Så se till att samla in recensioner från dina kursdeltagare! Skulle du få in en negativ recension – ja, då vet du nu hur du ska agera.

 

Picture of Julia Andersson
Julia Andersson LinkedIn

Inbound Marketer