SEO lär dig konsten att öka kvaliteten och kvantiteten av den inkommande trafiken till din webbplats. Trafiken är dina potentiella kunder och vikten av att ranka högt i sökresultatet har aldrig varit viktigare.
Vad är egentligen SEO?
SEO (search engine optimization) eller sökmotoroptimering används för att förbättra och öka din webbplats organiska synlighet inom relevanta sökresultat i sökmotorer. Se till att sökmotoroptimera din hemsida för att öka chansen att nå ut till både dina nuvarande och blivande kunder.
Sökmotorernas så kallade spindlar går igenom alla webbplatser, samlar in informationen och indexerar dessa, för att sedan låta algoritmer analysera sidorna och ranka dem med hjälp av ett hundratal olika faktorer. Det är dessa faktorer som bestämmer din ranking i sökresultatet och du bör därför alltid ha dem i åtanke när du optimerar ditt innehåll.
Hur SEO-optimerar du din webbplats?
För att bryta ner SEO i de tre viktigaste delarna så används ofta en SEO-pyramid som en förenklad beskrivning. Denna pyramid består av grundstenarna teknisk SEO, innehåll och länkar.
Genom att arbeta med teknisk SEO ser du till att de tekniska aspekterna på webbplatsen fungerar för att se till att innehållet kan hittas, spindlas och indexeras korrekt. När detta är säkerställt kan du optimera det innehåll som skapas med hjälp av relevanta sökord som är kopplat till din målgrupps sökbeteende. När du sedan får in länkkraft från externa webbplatser indikerar du och stärker din relevans för ranking ytterligare.
6 faktorer för ett framgångsrikt SEO-arbete
- Kvalitet
Ytligt innehåll fungerar sällan – ge dina besökare värdefull och relevant information
- Undersök relevanta nyckelord
Hitta rätt ord för dig, baserat på vad som söks på
- Häng med i svängarna
Uppdatera och förnya ditt innehåll enligt förändringar som sker i branschen
- Säg det med multimedia
Bilder, video och ljud kan skilja dig från dina konkurrenter
- Svara på frågor
Skapa innehåll som ger svar på frågor och funderingar dina besökare kan ha
- Konkurrentanalys
Identifiera och utvärdera konkurrenter i din bransch. Hur gör de för att ranka högt?
Så här används sökord på kurser.se
När vår sökmotor går igenom ditt innehåll på kurser.se letar den efter relevans, ha därför en tanke bakom vilka ord du använder i dina texter. Du bör använda dig av mellan 1-3 sökord du vill ranka på. Se till att undersöka vilka ord som är mest relevanta för dig och dina kurser. Därefter är det viktigt att dessa utvalda ord återkommer i din titel, rubriker och i brödtexten. Ett ytterligare tips är att sätta titlar som matchar namnet på kategorin. Svårare än så är det inte att börja klättra och öka din relevans i sökresultatet!
Topp 10 populära sökord på kurser.se
Här är en lista på de kurser som sökts mest på under perioden 1 januari - 31 mars 2021.
- Matlagningskurs
- Jägarexamen
- Drejkurs
- Motorsågskörkort
- Skrivarkurs
- Målarkurs
- Keramikkurs
- Självförsvarskurs
- Sommarläger 2021
- Nagelutbildning
Under 2021 toppade kurser inom aktivitet och kreativitet listan av de mest eftersökta kurserna på kurser.se. Det är en trend som inte är särskilt förvånande med tanke på hemarbete och mindre rörelse i samhället.
Hur kommer listan för 2022 se ut? Det återstår att se. Genom att sökmotoroptimera för din verksamhet lägger du grunden för att kunna vara synlig inom söktrender i din bransch.