Tips för att förbättra ditt riktade utskick

 

Har du bokat ett riktat utskick? Härligt! Här har vi samlat tips till dig som ska ta fram material till ett riktat utskick. Det finns några knep som du kan ta till för att sätta ihop ett riktigt bra utskick.

 

Ämnesrad – det första mottagaren ser

Vad är en bra ämnesrad? Ämnesraden är det du ser i din inkorg som ska locka dig till att öppna mejlet. Ämnesraden ska vara kort och inspirerande men tydligt förmedla vad det är mottagaren kommer att få läsa om när hen öppnat mejlet. 41-50 tecken inkl. blanksteg är en lagom lång ämnesrad som får plats på skärmen även i en mobiltelefon. Men max 50 tecken inkl. blanksteg.

Exempel:

 

Rubrik – hur skriver du en bra rubrik?

Här är det bra att tänka på att vara tydlig och kortfattad. Ett tips är att använda rubriken som en uppmaning eller en direkt fråga. Rubriken får max vara 40 tecken inkl. blanksteg.

Exempel på rubriker:

  • Vill du jobba med marknadsföring?
  • Anta rollen som projektledare!

 

Text – tänk kort och koncist

Brödtexten i mejlet får vara max 800 tecken inkl. blanksteg och länktext. Märker du att texten börjar bli lång försök dela upp den och använd gärna en punktlista. Men kom ihåg, du behöver inte säga allt i mejlet, men tillräckligt för att väcka intresse. Du kan till exempel ta med information om varför man ska gå en kurs hos dig, vad som skiljer dig från andra kursarrangörer och om det är något speciellt att lyfta kring kursernas upplägg. Om du har ett aktuellt erbjudande är det perfekt att ta med det i utskicket.

 

Bild – hur väljer du bild?

Använd bilder med hög kvalitet, bra ljus och klara färger. Försök hitta bilder som reflekterar din målgrupp och som ger en trovärdig och dokumentär känsla. Om du har möjlighet, använd gärna bilder från din egen verksamhet.

Bilden ska vara i 580 x 280 pixlar med logga (logga är valfritt). Bilden får ej innehålla text utöver logga. Storleken på bilden är viktig eftersom den ska passa in i vår mall i verktyget där vi skapar ditt riktade utskick. Det finns ett flertal gratisverktyg som du kan använda dig av online för att klippa bilden i rätt storlek, till exempel pixlr.com. 

 

Länkar – vad är viktigt att tänka på?

När du ska välja vilka länkar du vill ha med i utskicket är det bra att tänka på vad du vill att fokuset ska vara. Länka bara till kurser som är relevant för det du utskicket handlar om. Skicka med alla länkar du vill ha med när du lämnar in ditt material, du vet bäst var du vill att läsaren ska landa när de klickar. Kom ihåg att du endast kan länka till dina kurser på kurser.se. Om du vill länka till en kurs i själva texten, markera de ord som ska vara länkade.

 

Materialdeadline – när ska du skicka in och varför?

Deadline för att lämna in ditt material till material@kurser.se är alltid två veckor före ditt riktade utskick ska skickas. Detta för att vi i god tid ska kunna sätta ihop ditt utskick med utrymme för ändringar, om så önskas. Du har alltid rätt till två korrundor!

Slutligen, var enkel och konkret, tänk på budskapet du vill förmedla. Och tveka inte på att fråga oss om du undrar något!

Exempel på två bra riktade utskick: 

exempel-riktat-utskick-1

 

Gabrielle Längbo