Träffa teamet: Hon är hjärnan bakom våra digitala kanaler

 

Namn och ålder:
Josephine Lindgren, 37  

Titel:
Digital Content Manager 

Beskriv dig själv med tre ord:
Empatisk, träningsglad och kaffeälskare 

Vad har du för utbildning:
Kandidatexamen i medie- och kommunikationsvetenskap inriktning journalistik från Luleå tekniska universitet   

Hur länge har du jobbat på Keystone:
6 år

Hur hamnade du på Keystone? 

Jag har en bakgrund både som journalist och som projektledare inom kommunikation och marknadsföring. När jag flyttade till Stockholm och började söka jobb var det viktigt för mig att hitta ett företag med en stark vision, sunda värderingar och en positiv företagskultur. Det kändes som en fullträff när jag fick jobbet på Keystone, och efter sex år på företaget trivs jag fortfarande väldigt bra. 

Vad innebär ditt jobb?   

Som Content Manager leder jag arbetet med innehållet på våra svenska sajter och säkerställer att vi skapar relevant och engagerande material för användarna. Jag planerar, skapar och publicerar innehåll i form av bland annat artiklar, guider och rapporter. I min roll ingår även att analysera data för att utvärdera hur vårt innehåll presterar, och jag arbetar dessutom ”hands on” med vår innehållsstrategi. Mitt uppdrag är att driva trafik och konverteringar till våra sajter genom det innehåll vi producerar. 

Hur hjälper du Keystones kunder? 

Jag hjälper Keystones kunder genom att skapa rätt innehåll som lockar fler besökare till sajten och kundernas utbildningar. Målet är att ha en hög konverteringsgrad på innehållet som gör att kunderna potentiellt får fler elever, studenter och deltagare.  

Berätta om en insats som du minns lite extra? 

Ett av mina starkaste jobbminnen är från hösten 2020, mitt under pågående corona-pandemi. När alla inplanerade fysiska event ställdes in försökte vi hitta en lösning för att hjälpa våra strandsatta kunder som stod utan sina viktiga mässor. Tack vare duktiga och handlingskraftiga kollegor lyckades vi erbjuda en digital plattform som passade perfekt för utbildningsmässor. Jag fick i uppdrag att projektleda en större kommuns gymnasiemässa för åttonde och nionde klassare. Det var en spännande utmaning – Covid-19 blev en katalysator för digitala event, och det var både roligt, lärorikt och utvecklande att få vara en del av den resan. Mässan fick många digitala besökare och blev startskottet för många fler digitala mässor på vår plattform. 

Vad är det bästa med ditt jobb? 

Jag tycker om att rollen som Content Manager ger utrymme till både kreativitet och strategiskt arbete. Jag får, förutom att skapa olika typer av innehåll, även möjlighet att analysera och optimera arbetet med vårt content. Det är både roligt, spännande och lite pirrigt att se hur mitt arbete kan påverka trafiken till våra sajter. Hej, prestationsångest! En extra bonus med jobbet är ju att jag har så fantastiska kollegor som gör att varje arbetsdag känns som en träff med vänner. 

Vad är det mest utmanande med ditt jobb?   

Det svåraste med min roll är att ständigt skapa nytt, kreativt och engagerande innehåll, samtidigt som jag måste hålla mig uppdaterad om förändringar inom utbildningsväsendet, teknik och nya trender. Den tuffaste utmaningen just nu är dock att navigera i ett nytt landskap där AI har haft stor inverkan på hur vi arbetar med vårt innehåll. 

Vad är ditt bästa marknadsföringstips? 

Jag vill dela tre konkreta tips kring copy och content. För det första handlar det om att förstå din målgrupp och anpassa innehållet efter deras behov, inte bara utgå från organisationens perspektiv. För det andra är det viktigt att skapa värdefullt och relevant innehåll som inspirerar eller vägleder, snarare än att bara sälja. För det tredje bör du ha en contentplan som ger överblick och en tydlig strategi för ert innehåll. 

Picture of Gabriel Seidel
Gabriel Seidel