Tutorials – En konkurrent eller ett nytt format att använda?

 

Generation Z älskar Youtube. En stor majoritet av målgruppen använder plattformen dagligen i underhållningssyfte. Men det är de inte ensamma om, här får de faktiskt sällskap av en äldre generation. Förutom underhållning är tutorials och instruktionsfilmer stort.

 

Youtube – en kanal att satsa på

Varje år gör Internetstiftelsen i Sverige en undersökning om svenskarnas internetvanor. I år visar undersökningen att över 80% av internetanvändarna tittar på Youtube. Youtube har till stor del en ung målgrupp men faktum är att nästan två tredjedelar av 66-75-åringarna och nästan en tredjedel av användarna som är över 75 år också använder Youtube.

 

Instruktionsfilmer och kursmaterial är populärt

Innehållsmässigt är det underhållning som går bäst på Youtube. Men så många som 58% av alla som tittar på Youtube ser på instruktionsfilmer medan ungefär en fjärdedel av alla Youtubetittare ser på kursmaterial. Att en så pass hög andel tittar på instruktionsfilmer och kursmaterial innebär att de söker upp och lär sig saker när de vill och kan.

Det här ställer eventuellt högre krav på dig som kursarrangör att anpassa ditt innehåll efter deltagarnas önskemål. Om du som kursarrangör inte redan har en Youtube-kanal är det kanske dags att skaffa en för att nå nya målgrupper och för att i högre grad kunna individanpassa ditt kursinnehåll.

 

Tidsbrist och otillgänglighet största anledningarna till att inte gå en kurs

Vi på kurser.se genomförde för en tid sedan en undersökning om vad människor drömmer om att göra på fritiden. Där nämner 37% av de svarande att tidsbrist är den största anledningen till att de inte går en kurs på fritiden. En annan av anledningarna är tillgänglighet. För dig som kursarrangör kan det vara värt att ha i åtanke att fler kan ha möjlighet att gå en kurs om den ges på distans. Distanskurser som ges online löser både otillgängligheten och tidsbristen.

 

Vilka krav bör tillgodoses i framtiden?

Med insikter om en ny ung generation, deras nya sätt att lära och att online-tutorials växer, inte bara i yngre åldrar, kan vi konstatera att framtidens kursdeltagare kommer med nya krav.

Nedan har vi sammanställt några viktiga riktlinjer som du som kursarrangör kan ha i åtanke för att nå ut till såväl gamla som potentiella kursdeltagare. Vi har pratat om en yngre generation men tänk på att tydlighet och lättillgänglig information är något som uppskattas av de flesta.

 

  • TILLGÄNGLIGHET

    Framtidens kursdeltagare kommer att ställa höga krav på tillgänglighet. Det ska till exempel vara lätt att hitta, få information om, anmäla sig till och gå en kurs. Inga hinder som "tekniskt krångel" eller otillgängliga webbplatser kommer godkännas av framtidens kursdeltagare.

  • RECENSIONER

    De kommer kräva kvalitet i allt från hur kurserna presenteras för dem till kursens faktiska innehåll. Inga överraskningar i vad kursen innehåller då de med noga ögon selekterat ut just den kurs de vill gå.

  • DISTANS

    En kurs ska gärna gå att utföra helt eller delvis på distans, om så önskas. Enbart fysiska möten kommer inte föredras av framtidens kursdeltagare. De vill själva bestämma när, var och hur de ska lära sig nya saker.

  • SOCIALA MEDIER

    Se till att synas på rätt plats och att finnas där kursdeltagarna verkar. Även om en kurs ges fysiskt så kan kännedom om den och dess innehåll möta kursdeltagaren bäst på deras "hemmaarena".

  • KUNDSUPPORT

    Generation Z vill ha snabb information och snabba svar på frågor de eventuellt inte hittat svar på. Bra kundsupport med chatt, snabba mejlsvar eller telefonnummer till en kontaktperson är viktigt.
Julia Rydstrand