Vi älskar webinars! Men riktigt bra webinars älskar vi ännu mer.

Marknadsföring

Utbudet av digitala seminarier är stort och allt fler upptäcker hur effektiva webinars verkligen är. Tanken att man i samma webinar kan delta från Tokyo, New York eller Malmö är kittlande. Men oavsett var du befinner dig märks det om organisatören inte har ett genomtänkt innehåll och en välarbetad plan. Så hur gör man då ett webinar riktigt bra?

Så undviker du fallgroparna

Att nå ut till sin målgrupp är ibland lättare sagt än gjort. Att de personer som anmält sig till ditt webinar faktiskt är intresserade av dig och ämnet du ska beröra, är en bra utgångspunkt. Men hur får du deltagarna att vilja stanna kvar?

Vi har tagit hjälp av Madeleine Lindahl Communication & Marketing Director på Educations Media Group som delar med sig av sina bästa tips så att du kan undvika fallgroparna och leverera ett riktigt bra webinar! 

Börja med slutet!

Vad vill jag uppnå med mitt webinar? Vad vill jag att deltagarna eller publiken ska göra efter webinaret? Låt svaret styra det du säger och gör. Ett riktigt bra webinar ger deltagarna ett värde och under 30 minuter hinner du leverera enormt mycket värde. En vanlig fallgrop är att välja ett alltför brett ämne. Försök istället att begränsa det och fundera kring vad syftet med webinaret är?

Bestäm titel, datum och målgrupp

Tänk på att titel och inbjudan måste stämma överens! Deltagarna vill veta vad de blir inbjudna till och sedan inte överraskade eller besvikna över vad de får ta del av för innehåll. Här är det viktigt att vara tydlig i sin kommunikation så att du möter deltagarnas förväntan. Använd mail för att bjuda in deltagarna ungefär två till tre veckor innan och marknadsför ditt webinar i de kanaler där målgruppen befinner sig. Finns de på Linkedin? Använd den kanalen.

Har du möjlighet så använd gärna video när du bjuder in. Rörligt material får alltid större engagemang. Förbered även en presentation som du kan skicka iväg ifall du får förfrågan efter webinaret och glöm inte att följa upp. Det är ett misstag många gör idag. Har du levererat ett riktigt bra webinar så har du fortfarande deltagarnas uppmärksamhet, ta till vara på det!

Anpassa upplägget

Bestäm innehållet för webinaret anpassat efter vem du riktar dig till. Tanken är att du ska utbilda, utmana och underhålla. Se till att manus är klart någon vecka innan och håll tiden till ca 30-45 minuter.

Öva öva öva!

Förbered presentationen och öva,öva och återigen öva. Se till att du kan ditt material för när nervositeten sköljer över dig så känner du en trygghet och kan falla tillbaka på att du kan ditt material. 

Ha koll på tekniken

Kolla tekniken så att allt fungerar och var säker på hur du använder den. Att stå och krångla med ljudet medan 150 personer sitter och väntar vid sina datorer är inte ett optimalt scenario. Precis som i verkliga livet blir det ett störningsmoment om deltagarna inte är tysta så se till att deltagarnas mikrofoner är avstängda vid start.

Att öppna upp för frågor under webinaret ger dig en känsla av närhet till deltagarna och ärligt talat att lyssna till en monolog är inte speciellt intressant och risken är att deltagarna tappar lusten att stanna kvar. Ta gärna hjälp av en kollega som kan sköta chatten och lyft frågor som deltagarna önskar svar på.

Sen sist men inte minst: Just do it! Kom igång direkt, berätta vad som ska hända och få upp energin på en gång.

 

Picture of Ida Sandblom
Ida Sandblom LinkedIn

Communication & Inbound Marketing Intern