5 tips på hur du kan använda sociala medier för att rekrytera kursdeltagare

 

Sociala medier en viktig kanal att ta fasta på i din marknadsföring, men hur avgör du vilken typ av innehåll du ska dela, vilken vinkel du ska välja och hur du ska följa upp arbetet? Här ger vi fem bra-att-ha-tips för att optimera ditt arbetssätt med sociala medier. 

Att sociala medier påverkar vårt sätt att interagera och dela information idag är ingen nyhet. Även dina potentiella kursdeltagare vänder sig sannolikt till sociala medier för att söka mer information innan de beslutar sig för att boka en kurs. Därför har vi samlat fem tips på hur du skapar en framgångsrik strategi för dina sociala medier.  

 
1. Gör ordentlig research
För att säkerställa att du har en bra strategi för sociala medier är det viktigt att du skapar rätt typ av innehåll, det vill säga tar upp frågor som dina framtida kursdeltagare faktiskt söker svar på. Så, hur tar du reda på om innehållet du delar kommer skapa engagemang? Svaret är ganska enkelt – genom ordentlig research! 

 

Vad kan du då utgå från när du gör din research? 

  • Sociala medier 
  • Deltagarenkäter och utvärderingar 
  • Nationella undersökningar 
  • Konkurrentanalys 
  • Dina egna sociala medievanor 

Ta gärna chansen att ställa frågor till de som redan valt din kurs genom att regelbundet skicka ut enkäter till kursdeltagare. Ställ frågor som varför de valde dig framför andra arrangörer, vilka utmaningar de upplever och vad som skulle skapa en bättre inlärningsupplevelse för dem. Med hjälp av några enkla svar kan du få en tydligare bild av vad för typ av innehåll du bör skapa för dina framtida deltagare. 

2. Lyft upplevelsen, inte bara innehållet
Många arrangörer fokuserar mycket på kursens innehåll i sin marknadsföring, men det är lätt att glömma bort att sälja in själva upplevelsen. Naturligtvis är det viktigt att informera om teknikaliteter som plats, pris och datum för kursstart, men det är oftast inte vad som kommer att locka intresserade besökare att välja din kurs framför dina konkurrenter i slutändan. 

Nya deltagare letar efter en kurs som motsvarar deras förväntningar sett till både innehåll, kvalitet och upplevelse.  

Försök därför att dela innehåll såsom:  

  • Framgångshistorier – till exempel deltagare som gått kursen och gjort en livsstilsförändring eller börjat arbeta med sin hobby. 
  • Rundturer i lokalerna där du visar hur miljön ser ut på plats. Finns det något unikt i dina lokaler som du är extra stolt över? 
  • Gemenskap och långvariga relationer mellan kursledare och deltagare eller kursdeltagare emellan. 


3. Visa upp din verksamhet istället för att bara berätta om den
Att använda dig av videor och bilder är A och O när det kommer till att dra till dig uppmärksamhet på sociala medier. Istället för att berätta om hur mycket kursdeltagarna uppskattar kursen – spela in filmer där du visar upp verksamheten och låt deltagarna själva berätta!

4. Engagera framtida deltagare med hjälp av innehåll från nuvarande deltagare
Överlåt dina sociala medier till nuvarande deltagare under ett kurstillfälle eller en dag. Då kan de dela med sig av upplevelsen från en deltagares perspektiv. Glöm dock inte att alla som är med på film måste ha gett ett särskilt medgivande eller liknande.

Du kan även använda en hashtag specifik för din verksamhet och uppmuntra deltagarna att själva ladda upp inlägg under den hashtagen. 

5. Lyssna, utvärdera och omvärdera
När du väl publicerat innehåll på dina sociala medier är det viktigt att vara uppmärksam på vad som faktiskt väcker intresse och engagemang, både genom att läsa kommentarer men också kolla statistiken på plattformen. Var inte rädd för att justera din strategi längs vägen! 

Även om sociala medier kan kännas som en stor, främmande värld är det en viktig del av marknadsföringen som du helt enkelt inte har råd att gå miste om. Försök arbeta smart och sätt upp en tydlig strategi och planering så att ditt arbete med sociala medier går så smidigt som möjligt. 

Denice Karlsson