Så skapar ni engagemang på sociala medier

 

Att avsätta resurser, skapa personas och analysera resultat är tre viktiga faktorer för ökat engagemang på sociala medier. Men är det allt som behövs? Här ger vi dig en sammanfattning av vårt webbinarium: Så skapar ni engagemang på sociala medier.  

Sociala medier har under de senaste åren fått ta allt större plats i företags marknadsföringsstrategier – inte minst för kursarrangörer och andra utbildare. Idag väljer till och med många företag och arrangörer att använda sociala medier som sin primära marknadsföringskanal. Men hur lyckas man då skapa tillräckligt bra innehåll som dessutom engagerar målgruppen man vill nå ut till?  

Våga avsätta tid och resurser 

I många fall har sociala medier en tendens att hamna lite i skymundan och bli något man gör när det finns tid över. Kanske har du som kursarrangör knappt tid över till något annat än att hålla kurser? Då kan det lätt bli så att till exempel arbetet med sociala medier prioriteras bort. Men för att utnyttja sociala mediernas fulla potential behöver du också våga lägga både tid och resurser på arbetet. Ett tips är att avsätta tid i din kalender varje vecka där du ska arbeta enbart med sociala medier.  

Prata målgruppens språk 

Det finns ingen som känner er målgrupp lika bra som du och dina kollegor gör – se till att använda den fördelen! På sociala medier tillåts ni vara mindre formella än vad ni kanske är på till exempel er hemsida och på sociala medier får ni verkligen chansen att prata era kunders språk. Ta vara på allt det ni vet om er målgrupp och använd sociala medier som ett sätt att prata direkt med era potentiella, framtida deltagare.  

Skapa personas 

Att skapa personas anpassade för sociala medier är ett effektivt sätt för dig som vill identifiera eller säkra rätt tonalitet i sociala medier. Dessa personas kan baseras helt eller delvis på det du redan vet om dina följare eller på personas du tagit fram för andra marknadsföringskanaler. Några frågor som man kan besvara när man tar fram ett personas för sociala medier kan vara:  

  • Hur gamla är de i min målgrupp?
  • Var bor de? 
  • Är de i behov av kurser på distans?
  • Vad intresserar dem? 
  • Vad interagerar min målgrupp med på sociala medier idag?
  • Vilka plattformar finns de på?
  • Vilken sociala medier generation tillhör min målgrupp?

Återanvänd ditt innehåll 

Att återanvända innehåll, eller som vi kallar det ”recycling content” är ett effektivt sätt att minimera tiden du behöver lägga på att ta fram material till era sociala medier. Det kan till exempel innebära att ni tar fram en lista med tips som ni laddar upp på er hemsida. Den listan kan du sen ta och göra om till ett Instagram-inlägg, ett Facebook-inlägg eller varför inte en TikTok om ni vet att målgruppen rör sig där. Att återanvända sitt innehåll handlar om att tänka hållbart och att faktiskt använda den tiden man har till att kopiera istället för att uppfinna hjulet på nytt varje gång.   

Utvärdera och analysera 

För att veta om det ni gör fungerar eller inte är det viktigt att både utvärdera och analysera det arbete ni gör på sociala medier. Ert mål kanske inte enbart är att skapa engagemang utan att även sprida ert varumärke och visa vad ni kan erbjuda. Men oavsett går det oftast att kombinera de båda. Börja med att sätta ett mål för ert arbete och ta sedan fram nyckeltal som ni kan utgå ifrån när ni mäter engagemanget på sociala medier.  

Blev du nyfiken och vill veta mer kring hur ni kan skapa engagemang på sociala medier? I vårt webbinarium får du ta del av ännu fler tips, mer ingående information samt några heta trender inom sociala medier just nu.  

Titta på webbinariet

Picture of Wilma Abrahamsson Hjärne
Wilma Abrahamsson Hjärne