Vänta inte med första kontakten – ta hand om dina leads!

 

 

En intresseanmälan dimper ner i inkorgen. Slänger du dig på leadet eller väntar du till efter lunch? Ditt val kan få oanade konsekvenser för hur många intresseanmälningar du lyckas omvandla till en bokning. Men det är inte enbart din kvickhet som avgör. Vi tipsar här om effektiva knep för att omvandla intresseanmälningar till bokningar.

Det är viktigt att smida medan järnet är varmt. Men ibland har man inte möjlighet eller resurser att återkoppla direkt på intresseanmälningarna som kommer in. I dessa fall kan det vara guld värt att ställa in ett autosvar. På så sätt får du de potentiella kursdeltagarna att känna sig bekräftade och försäkrade om att deras förfrågan kommer att bli besvarad. Det allra enklaste sättet att göra det på är att ställa in ett autosvar som tackar för visat intresse och säger att personen kommer att bli kontaktad så snart som möjligt. Det finns dock några saker du kan göra för att förbättra autosvaret ytterligare.

Personifiera autosvaren

Ett av de enklaste stegen för att bygga förtroende hos en potentiell kursdeltagare är genom att personifiera autosvaret. Forskning visar att personifiering av mailutskick ökar tilliten till avsändaren och ökar sannolikheten för ett framtida köp. Genom att använda den intresserades namn och namnet på kursen som personen intresserat sig för kan du inleda en mer personlig relation med den intresserade. Du visar på så sätt att du ser personen, vilket bidrar till att öka tilliten till dig som kursarrangör.

Lyft upp recensioner och referenser

Vi svenskar vill ogärna ge oss ut på okänt vatten. Helst vill vi läsa och höra vad andra tycker om en vara eller service innan vi köper. Detsamma gäller vid köp av kurser. Se därför till att använda dig av dina tidigare kursdeltagare och vad de har sagt om dina kurser. Du kan använda dig av de recensioner som ligger kopplade till dina kurser på kurser.se. Eller så kanske du har referenser på din webbplats som du kan visa upp. Genom att visa upp andra personer som är nöjda med kurserna kan du försäkra dina potentiella kursdeltagare om att de har gjort rätt som valt dig som kursarrangör.

Våga använda video

Säg det med video. Med video har du fördelen att meddelandet känns personligt och proffsigt, men det behöver inte vara komplicerat. Det går utmärkt att använda dig av din mobil för att spela in filmen. De flesta mobiler har idag en tillräckligt bra kamera för att spela in kortare klipp. Se till att tacka för visat intresse, berätta lite mer om hur just du kan hjälpa dem och att du kommer att återkoppla så snart du kan.

Kontakta snabbt

Vi har sagt det förut. Men det är en av de absolut viktigaste punkterna för att omvandla intresseanmälningarna till bokningar. Vänta inte med att ta första kontakten, plocka upp telefonen eller öppna upp ditt mejlprogram så fort ett lead kommer in. Det är möjligt att du inte är den enda kursarrangören som personen kontaktat, men du kan se till att bli den första som svarar.

Lyft luren

Var inte rädd att ringa om den intresserade har lämnat sitt telefonnummer. Många uppskattar den personliga kontakten som kommer med ett telefonsamtal. Det kan även vara lättare för dig som kursarrangör att förstå var i beslutsprocessen personen befinner sig om kontakten sker via telefon.

Våga återkoppla

Har du kontaktat personen men inte hört tillbaka på ett tag? Se till att följa upp. Maila eller ring och hör hur det går! De kanske inte har möjlighet att gå på nästa kurstillfälle, men de kan mycket väl vara intresserade av att gå kursen i framtiden. Kanske behöver de bara lite mer information innan de bestämmer sig.


Vill du ha fler tips och hjälp att marknadsföra dina kurser? Kontakta oss så berättar vi mer! 

Boka ett möte

 

 

 

Madeleine Lindahl